wtorek, 15 października 2013

Dieta Śródziemnomorska we Wchechnicy Żywieniowej SGGW

Po wakacyjnej przerwie rozpoczynają się spotkania w ramach Wszechnicy Żywieniowej SGGW.
O samej Wszechnicy pisałem w poście z 12 czerwca 2013 r.

Najbliższe spotkanie, w środę 16 października 2013 r. o godz. 17:15, poświęcone będzie diecie śródziemnomorskiej.


Informacja od organizatorów spotkania:
Żywieniowcy i dietetycy uznają dietę śródziemnomorską za wzór zdrowego sposobu żywienia. Zachęcają do jej stosowania w profilaktyce wielu chorób, zwłaszcza układu sercowo-naczyniowego. Warto zatem dokładnie ją poznać, uczestnicząc w najbliższym spotkaniu Wszechnicy.

Temat diety śródziemnomorskiej doskonale wpisuje się w obecnie realizowany cykl wykładów poświęconych warzywom. Dieta ta obfituje bowiem w te właśnie produkty. Polskie zalecenia żywieniowe również zachęcają do zwiększonego ich spożywania - w ilości co najmniej 0,5 kg dziennie, koniecznie codziennie i co najmniej 3 razy dziennie.
Rola warzyw, w zachowaniu ogólnie dobrego stanu zdrowia, w profilaktyce wielu chorób i wspomaganiu ich leczenia, wykazywana jest od bardzo dawna. Powszechnie wiadomo, że warzywa są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, niektórych witamin i składników mineralnych. Warto jednak docenić je również jako źródło wielu innych substancji bioaktywnych, o dużym znaczeniu prozdrowotnym.

Dlatego też, o warzywach i innych cennych składnikach diety śródziemnomorskiej, o możliwościach jej komponowania w warunkach polskich oraz o innych związanych z tym zagadnieniach, będzie mówiła mgr Alina Suder - Polka mieszkająca we Włoszech, dietetyk i popularyzator wiedzy żywieniowej.

Podczas wykładu przedstawi m.in.:
1. Ogólne informacje o diecie śródziemnomorskiej oraz ciekawostki o żywieniu w Italii.
2. Dlaczego warto wybrać dietę śródziemnomorską a raczej śródziemnomorski styl życia?
3. Kolorowe warzywa na każdym talerzu.
4. Produkty, z których można przygotować w Polsce zdrowe i smaczne menu śródziemnomorskie.
5. Autorskie, oryginalne przepisy na dania zdrowe, smaczne, szybkie i łatwe do wykonania z produktów dostępnych na polskim rynku.
Podczas spotkania planuje też pokaz przyrządzania pewnej potrawy i jej degustację wspólnie ze słuchaczami.

Alina Suder

Mgr Alina Suder pisze o sobie, że czuje się Polką i Włoszką. W Polsce zdobyła średnie wykształcenie żywieniowe i gastronomiczne, które następnie pogłębiała we Włoszech. Ukończyła studia w zakresie gospodarki produktami żywnościowymi na Wydziale Ekonomii i Biznesu Uniwersytetu w Bolonii oraz dietetykę na Akademii Medycyny i Chirurgii w Chieti. Jest dyplomowanym “personal trainer” Wellness Istitute w Cesenie. Pracuje na Akademii Wychowania Fizycznego w Weronie, zajmując się żywieniem sportowców. Poza tym prowadzi szeroką działalność żywieniową, zarówno w swojej poradni dietetycznej, jak również jako konsultant w szkołach, szpitalach, domach seniorów. Jest autorką i prezenterką telewizyjnych programów kulinarnych.

Współpracuje również z telewizją polską, z TVP1, TVP2 i Polsat. W swoim dorobku popularyzatorskim ma wiele artykułów i kilka książek, w tym również nt. śródziemnomorskiego stylu życia i żywienia. Wydała też książkę w języku polskim zatytułowaną „Jak jeść i żyć, by młodym być”, z przepisami nowej, dietetycznej metody przyrządzania potraw.
Tak  o tym napisała: ”Moja metoda opiera się na 3 głównych zasadach: łączenia produktów ze względu na ich kolor, wyboru dostępnych produktów sezonowych, używania tylko tłuszczów surowych. Ważne jest, by jeść smacznie, zachowując narodowy i regionalny charakter potraw. Przepisy, które proponuję są szybkie i łatwe do przygotowania. Przede wszystkim zaś zawierają wiele potrzebnych nam składników odżywczych i substancji bioaktywnych.”




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz