sobota, 13 września 2014

UOKiK ukarał firmę Lama Gold i Vigget

Kolejne firmy z karą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Tym razem karę ma zapłacić spółka Lama Gold, która sprzedaje m.in. pościel wełnianą na pokazach organizowanych w świetlicach i domach kultury.

Jak poinformował UOKiK, postępowanie przeciwko Lama Gold w Poznaniu zostało wszczęte w sierpniu 2013 roku, w związku z napływającymi do Urzędu skargami od klientów.

Postępowanie UOKiK wykazało, że nie wręczano obowiązkowego wzoru odstąpienia od umowy, który musi dostać każdy klient kupujący na pokazie.
Zgodnie z prawem, konsument kupujący poza lokalem ma prawo obejrzeć i sprawdzić produkt po jego dostarczeniu, w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie i sprawdzić, czy dostarczony produkt jest zgodny z zamawianym. W takiej sytuacji klient nie traci prawa do odstąpienia od umowy.


Spółka Vigget sprzedająca na pokazach urządzenia paramedyczne o nazwie RezonMed, wprowadzała konsumentów w błąd, stosując fikcyjną promocję.

Zdaniem UOKiK niedozwoloną praktyką było sugerowanie konsumentom, że kupując urządzenie podczas pokazu, zyskują upust do 50 %. Postępowanie wykazało jednak, że sprzęt nigdy nie był sprzedawany w cenie wyjściowej, zatem przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do wartości urządzenia. Co więcej, mogli oni nabrać przekonania o szczególnej korzyści wynikającej z podjęcia szybkiej decyzji o zakupie.

Urząd zakwestionował także postanowienia wzorca umowy zawieranej z konsumentami. Zastrzeżenia wzbudziło między innymi uznanie faktu samego nadania przesyłki do konsumenta za wykonanie przez przedsiębiorcę umowy.
W ocenie Urzędu mogło to sugerować konsumentom, że termin na odstąpienie od umowy zawartej na odległość rozpoczyna bieg od chwili nadania przez spółkę towaru na poczcie.

Zgodnie z prawem konsument, który zawarł umowę sprzedaży na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie dziesięciu dni od wydania towaru - przy czym w przypadku sprzedaży wysyłkowej chodzi tu o faktyczny moment odbioru towaru przez konsumenta.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Vigget została nałożona kara blisko 90 tys. zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz