poniedziałek, 20 października 2014

Sposoby na uniknięcie raka

Serwis MedExpress proponuje nam 10 niewielkich zmian w stylu życia i w odżywianiu, które znacznie obniżą ryzyko zachorowania na raka.


Oto lista postulowanych działań:
1) marynowanie mięsa,
Przeciwutleniacze zawarte w marynacie tworzą na mięsie warstwę ochronną, dzięki czemu podczas smażenia lub grillowania wytwarza się mniej rakotwórczych substancji. Dietetycy zalecają marynaty z użyciem wina, octu, ciemnego piwa, a także bazylii, mięty i oregano.

2) częste picie wody,
Dorosły człowiek powinien wypijać 1,5–2 litry wody dziennie. Prawidłowe nawodnienie organizmu zapobiega chorobom serca, poprawia metabolizm, zapobiega chorobom nerek, reguluje temperaturę ciała, zapobiega zaparciom oraz chroni przed nowotworami jelit i pęcherza moczowego. Woda zmniejsza stężenie substancji rakotwórczych, a więc również ich toksyczność.

3) jedzenie produktów bogatych w selen,
Badania wykazały, że niedobór selenu podnosi ryzyko nowotworu jelita grubego aż 10 razy, rośnie również prawdopodobieństwo raka żołądka i trzustki. Świetnymi źródłami tego pierwiastka są orzechy brazylijskie, soczewica, sproszkowane borowiki (w świeżych jest go mniej), nasiona słonecznika, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe.

4) zielone warzywa,
Zielone warzywa zawierają chlorofil – barwnik, który chroni przed związkami rakotwórczymi (chlorofil wiąże się ze szkodliwymi substancjami, ułatwiając pozbycie się ich z organizmu). Zwiększa odporność, przyspiesza gojenie się ran, oczyszcza z metali ciężkich, spowalnia procesy starzenia. W dużych dawkach chlorofil obecny jest w szpinaku, natce pietruszki, kapuście włoskiej, boćwinie, kiełkach, jarmużu.

5) ciemność w sypialni,
Oddziaływanie na nas sztucznego światła w czasie nocnego snu zaburza produkcję melatoniny – hormonu, który ma ogromne znaczenie dla zachowania równowagi hormonalnej i prawidłowego działania układu odpornościowego. Efektem jest większe prawdopodobieństwo rozwoju nowotworów, w tym raka piersi.

6) jak najmniej soli kuchennej,
Nadmiar soli w diecie to nie tylko nadciśnienie, ryzyko osteoporozy, udaru i problemów z nerkami, ale również większe prawdopodobieństwo zachorowania na raka żołądka (słona dieta zwiększa ryzyko tej choroby o 14 %). Zalecana przez WHO dzienna dawka soli to 5 g. Polacy przekraczają ją aż trzykrotnie.

7) siedzenie zabija,
Siedzący tryb życia zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworów. Każde kolejne dwie godziny spędzone na siedząco zwiększają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, macicy i płuca. Co gorsza, nie ma to związku z uprawianiem lub nie, sportów i innej aktywności fizycznej.

8) cebula i czosnek,
Antynowotworowe właściwości warzywa te zawdzięczają najprawdopodobniej obecności dużych ilości kwercetyny (jednego z najsilniejszych przeciwutleniaczy), a także związkom siarki. Badania wykazały, że regularne spożywanie czosnku i cebuli zmniejsza ryzyko nowotworu nerki, jajnika, jamy ustnej i gardła. Najlepiej jadać je na surowo.

9) jak kawa, to z kofeiną,
Według badań opublikowanych w European Journal of Cancer Presentation już jedna filiżanka kawy zmniejsza ryzyko nowotworu skóry o 10 %. Jest to zasługa kofeiny – kawa jej pozbawiona nie wykazywała już antynowotworowych właściwości.

10) śmiech to zdrowie.
Śmiech pomaga opanować stres, dotlenia organizm, zapewnia lepsze ukrwienie narządów, zmniejsza nadciśnienie, hamuje powstawanie stanów zapalnych, a także wzmacnia system odpornościowy. Powinniśmy więc uśmiechać się jak najczęściej. Niestety, jak pokazują statystki, przeciętny dorosły robi to kilkanaście razy dziennie (dla porównania małe dzieci śmieją się ok. 300 razy w ciągu dnia).

Warto spróbować "na dobry początek", chociaż - na pewno - nie jest to pełna lista. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz