sobota, 31 października 2015

WHO o mięsie

Od początku istnienia bloga, zagadnienia zdrowego odżywiania stanowiły istotną część publikowanych postów.
Bo przecież - gdzie tylko nie spojrzeć na etykietę - mamy w zastraszających ilościach sól i cukier oraz konserwanty, barwniki, polepszacze smaku i inne "E".

Okazuje się, że problem ten widzą nie tylko wyznawcy zdrowego stylu życia.
Zobaczyło też WHO ostrzegając przed przetworzonym mięsem. Specjalny raport opracowała The International Agency for Research on Cancer (IARC- Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem) – agenda WHO odpowiedzialna za koordynację badań nad nowotworami na świecie.
Raport podaje, że 50 g przetworzonego mięsa dziennie, czyli np. mniej niż dwa kawałki bekonu, zwiększa ryzyko rozwoju raka jelita grubego o 18 % i wzrasta z ilością spożywanego mięsa.


Przetworzone mięso to takie, które - przez utwardzenie, dodanie soli lub konserwantów - zostało zmodyfikowane, by zwiększyć jego trwałość lub dla polepszenia smaku.
Według WHO to właśnie dodatki, jakimi "wzbogaca" się mięso, zwiększają ryzyko rozwoju raka. Wysoka temperatura, m.in. grillowanie czy smażenie, dodatkowo może wpływać na wytwarzanie się rakotwórczych substancji.

WHO umieściło przetworzone mięso w tej samej grupie produktów szkodliwych (grupa 1) co alkohol, tytoń, azbest czy spaliny silnikowe. W tej kategoryzacji powołuje się na opinię Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem, która ma dostęp do najlepszych dostępnych badań naukowych.
Według wyliczeń WHO każdego roku z powodu diety o wysokiej zawartości przetworzonego mięsa umiera 34 tys. osób na całym świecie. Dla porównania: w wyniku palenia papierosów rocznie życie traci milion osób, spożycia alkoholu - 600 tys., a zanieczyszczenia - 200 tys. osób.

Z kolei czerwone mięso, takie jak wołowina, jagnięcina i wieprzowina, zostało zakwalifikowane do grupy 2A, czyli produktów "prawdopodobnie rakotwórczych". Na tej liście znajduje się też glifosat, substancja czynna wielu preparatów chwastobójczych.
WHO zaznacza, że ma "ograniczone dowody" na to, że 100 g czerwonego mięsa dziennie zwiększa ryzyko zachorowania na raka o 17 %. 
Raport dodaje jednocześnie, że mięso ma wartość odżywczą (wysoka zawartość białka pełnowartościowego) i jest głównym źródłem żelaza hemowego, miedzi, selenu, cynku i witaminy B12.
Jedząc mięso trzeba zachować zdrowy rozsadek. Zrezygnować z jedzenia mięsa 5 czy 6 razy w tygodniu, a raczej 2-3 i zastąpić rybą i warzywami.

Więcej informacji w języku polskim na stronach:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz