poniedziałek, 22 lutego 2016

Czerwona, zielona lub żółta, czyli najmodniejsze kolory zdrowia

Znowu zapraszam na spotkanie z Ewelina Drelą z Mapy Zdrowia.
Tym razem tematem jest soczewica.

Witaj,

Przyznasz, że w ostatnich dniach pogoda daje się mocno we znaki. Raz słońce i prawie wiosna, za chwilę deszcz, śnieg i wichura. Zima zachowuje się trochę jak rozkapryszona panienka, której nikt nie wysłał czerwonej walentynki.

(...) Dzisiaj chciałam Ci opowiedzieć o najzdrowszych kolorach i smakach, szczególnie wskazanych przy tak zmiennej i kapryśnej pogodzie. 

Soczewica. To ona będzie dzisiejszą bohaterką. W Polsce traktowana trochę po macoszemu, a przecież od setek lat obecna na stołach w Europie i Ameryce, nadzwyczaj zdrowa i bogata w wiele kluczowych składników odżywczych. A do tego można ją przyrządzić naprawdę na wiele sposobów.

Zdjęcie ze strony http://www.magazynbieganie.pl/

Co w niej tak wyjątkowego? Przede wszystkim jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka. To dobra wiadomość dla wegetarian oraz dla tych, którzy nie jedzą mięsa codziennie.

W 100 g soczewicy jest aż 9 g białka, a przyswajalność przez organizm wynosi aż 85%. Co prawda nie zawiera wszystkich aminokwasów, ale to nic straconego. 

(...) Należy pamiętać, że aby przyswoić jak najwięcej białka z soczewicy, solimy ją dopiero 10 minut przed końcem gotowania. 

Soczewica ma bardzo niski indeks glikemiczny, za to dużą zawartość błonnika (prawie 8 mg w 100 g). Jeśli połączysz soczewicę z tym najlepszym błonnikiem przestaniesz podjadać, bo po prostu będziesz syty. Naukowcy z Kanady przeprowadzili badania, w których wykazali, że jedzenie jednej porcji roślin strączkowych dziennie zwiększa sytość aż o 1/3. Co więcej, soczewica zawiera mnóstwo kwasu foliowego i witamin z grupy B, więc pozwala regulować funkcjonowanie układu nerwowego.

Ale i to nie wszystko. Soczewica zawiera stosunkowo niewiele sodu, za to ma w sobie mnóstwo potasu. Dzięki temu pomaga regulować ciśnienie krwi w organizmie i zapobiega zachorowaniu na nadciśnienie tętnicze.

Ale najlepsze zostawiłam na koniec. Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie podczas prowadzonych badań znaleźli w soczewicy taniny. Są to substancje, które pomagają chronić organizm przed nowotworami, głównie poprzez spowalnianie podziału komórek nowotworowych.

Jest kilka rodzajów soczewicy. Żółta, brązowa, czerwona zielona. Którą wybrać? To zależy, na co masz ochotę :) Czerwona soczewica będzie idealna do zup i sosów. Gotuje się stosunkowo szybko i nie wymaga wcześniejszego moczenia.

Soczewica brązowa jest bardzo aromatyczna i ma intensywny smak, więc można ją dodać do pasztetów, kotletów mielonych czy pieczywa. Jeśli masz ochotę na pierogi z soczewicą, zdecyduj się na zieloną lub żółtą. Jest bardzo sypka i nie rozpada się w gotowaniu.

To co, na obiad pierogi, czy zdrowa zupa?

Ewelina




Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza