poniedziałek, 13 czerwca 2016

Z Eweliną o popcornie

Jak co niedziela, otrzymałem kolejnego maila od Eweliny Dreli z Mapy Zdrowia.
Oto jego treść:

Witaj,

Jakiś czas temu odwiedziły mnie przyjaciółki. Zaprosiłam je na babski wieczór. Był typowo kobiecy film, do tego trochę zdrowych koktajli, warzywa, owoce i… coś, co bardzo je zdziwiło.

Przygotowałam popcorn. „Jak to popcorn? W końcu to świństwo, pełne chemii i tuczące” Zestawienie, które nie ma prawa pojawić się w moim jadłospisie.

Jak to więc jest z tym popcornem? Czy jest zdrową i wartościową przekąską, czy jednak ohydnym, tuczącym i niezdrowym fast foodem, którego lepiej unikać?

Zdjęcie ze strony http://www.bakeryandsnacks.com/

W zasadzie popcorn kojarzy nam się z kinem, mnóstwem soli i tłuszczu. Prawda jest taka, że prażona kukurydza może być naprawdę zdrową i wartościową przekąską. W dodatku niskokaloryczną.

Popcorn to zdrowe, pełnoziarniste jedzenie. Zawiera mnóstwo błonnika pokarmowego, (...).

Zawiera tak samo dużo antyoksydantów i polifenoli, co świeże owoce i warzywa, a co ciekawe, przeciwutleniacze zawarte w pełnym ziarnie są łatwiej przyswajalne przez organizm. Dodatkowo, popcorn zawiera jedynie 4 % wody, podczas gdy warzywa i owoce – nawet 90 %.

Amerykańscy uczeni przeprowadzili badania. Chcieli sprawdzić, czy popcorn mógłby zastąpić warzywa i owoce w diecie. Okazuje się, że nie, ale świetnie je uzupełnia.

To jednak nie wszystko. Popcorn nie zawiera glutenu. Ostatnio przetestowałam ciekawy sposób. Mielę ziarna kukurydzy i używam jej jako panierki. Jest pyszna i dużo zdrowsza od bułki tartej.

Jednak aby popcorn był naprawdę zdrowy, pamiętaj o kilku wskazówkach. Przede wszystkim nie kupuj go w kinie. Jest potwornie tłusty (nie mówiąc o tym, że nie masz pewności, na jakim tłuszczu był przygotowany, czy był świeży i wolny od GMO) i do tego słony na potęgę. To celowe działanie. Ma wywołać większe pragnienie, dzięki temu wypijesz więcej słodkich napojów.

Unikaj również gotowych ziaren do prażenia w mikrofalówce. Torebki do prażenia zawierają kwas perfourooktanowy (PFOA). Badania wskazują, że jest on przyczyną różnych problemów zdrowotnych, min. ADHD u dzieci czy kłopotów z tarczycą.

Mikrofalówkowy popcorn może również zawierać diacetyl, substancję znajdującą się w tłuszczu, który jest dodawany do maślanego popcornu. Badania nad szkodliwością diacetylu wciąż trwają. U badanych zwierząt powoduje problemy z oddychaniem oraz przewlekłą niewydolność płuc.

Nawet jeśli na opakowaniu jest napisane, że to zdrowe, naturalne ziarno, pomyśl, jak nieświeży jest tłuszcz, który jest w torebce. Nie wiadomo jak długo leży, w jakich warunkach był przechowywany, co zawiera.

Zdecydowanie zdrowiej jest zrobić własny popcorn, taki jak lubisz. Pamiętaj, żeby kupić ziarno kukurydzy, które jest wolne od GMO i naturalne (ja kupuję w sklepie ekologicznym).

A oto mój przepis na pyszny, zdrowy popcorn:
- 1,5 łyżki oleju kokosowego,
- pół szklanki ziaren popcornu,
- odrobina soli,
- zioła (czasem używam curry, czasem bazylii, rozmarynu, tymianku, papryki).

Do garnka z grubym dnem wrzuć łyżkę oleju i rozgrzej. Kiedy się roztopi, dodaj ziarna kukurydzy i zioła. Praż pod przykryciem aż zacznie „strzelać”. Kiedy „strzelanina” się skończy, wysyp popcorn do miski, dodaj resztę ziół i odrobinę soli. Gotowe.

Czasami lubię zrobić popcorn na słodko. Wtedy zamiast ziół i soli posypuję go startą ciemną czekoladą. Pycha!

W sam raz na rodzinny seans filmowy lub babski wieczór.

Dobrej niedzieli,
Ewelina

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza