środa, 31 sierpnia 2016

Pić, czy nie pić - MLEKO

Czy pić mleko, każdy musi zdecydować sam.


Pomocny w tym może być artykuł, opublikowany przez serwis Medexpress, pt. "Fakty i mity na temat picia mleka". Oto fragmenty:

Przeciwnicy picia mleka wskazują, że mleko krowie charakteryzuje się wysoką zawartością białka (3,5 g/100 g) w porównaniu do mleka kobiecego (0,9-1,4 g/100 g) oraz 3-krotnie wyższą ilością składników mineralnych i z tego powodu nie powinno być spożywane przez człowieka. Tymczasem to jedynie argument za tym, że mleko krowie nie powinno być podawane niemowlętom. Natomiast organizm starszych dzieci i osób dorosłych ma zdecydowanie wyższe zapotrzebowanie na składniki odżywcze, w związku z czym w ich przypadku przytoczony wyżej argument traci znaczenie.

Zdjęcie ze strony http://lif-e.pl/

Krytycy mleka wskazują ponadto, że jego picie jest niekorzystne ze względu na obecność laktozy - dwucukru, którego rzekomo organizm dorosłego człowieka nie trawi. Fakty są jednak takie, że w toku ewolucji populacja europejska wykształciła zdolność trawienia laktozy również w życiu dorosłym. Jest to możliwe dzięki wytwarzaniu przez organizm człowieka enzymu zwanego laktazą (zdolność tę mają wszystkie zdrowe niemowlęta, bo laktoza występuje też w mleku kobiecym). Enzym ten rozkłada laktozę na glukozę i galaktozę - cukry proste, które mogą być wchłonięte w jelicie cienkim. Szacuje się, że jedynie 10-20 % dorosłych Polaków nie posiada tej zdolności, a tym samym nie toleruje laktozy i nie powinno pić mleka (picie mleka objawia się u nich m.in. bólami brzucha i wzdęciami).

(...) Mleko i jego przetwory są zalecane przez dietetyków ponieważ stanowią najważniejsze źródło wapnia - składnika niezbędnego do budowy mocnych kości i zębów oraz prawidłowej pracy serca i mięśni. W żadnej innej grupie produktów spożywczych nie znajdziemy porównywalnych ilości tego pierwiastka. Mleko dostarcza również wysokiej jakości białka, ważne witaminy (A, B2) i składniki mineralne, takie jak potas, cynk i magnez. Instytut Żywności i Żywienia rekomenduje osobom dorosłym wypijanie co najmniej 2 szklanek mleka dziennie, a dzieciom w wieku szkolnym 3-4 szklanek. Mleko można jednak zastąpić jogurtem, kefirem, maślanką, a częściowo także serem.

Pełna treść artykułu dostępna jest pod adresem http://www.medexpress.pl/fakty-i-mity-na-temat-picia-mleka/64802.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz