poniedziałek, 27 marca 2017

Ewelina: Najtańsze i najzdrowsze warzywo świata!

Niedzielny przekaz od Eweliny Dreli z mapy Zdrowia:

Witaj,

Im dalej jesteśmy w marcu, tym bardziej chce się wiosny, zieleni, nowalijek, czegokolwiek, co nie jest szare, brudne, zimowe. Prawda?

Jest jednak ważna sprawa. Wiosna zaczyna się dokładnie pojutrze. To oznacza, że czas zacząć nowe życie, nowy, zdrowy etap. Oczyścić organizm, żeby przyspieszyć przemianę materii i pozbyć się zimowych śmieci. To już najwyższy czas.

Ostatnio odwiedziłam mamę i przypomniało mi się, jak w dzieciństwie witałam wiosnę. I nie, nie mam na myśli marzanny czy innej kukiełki.

Moja mama zawsze dbała, żeby na przywitanie wiosny, w okolicy Wielkanocy, na oknie był świeży zapas zielonego zdrowia, które wyrasta praktycznie z niczego. Ziarenka rozsypane na wacie, które po kilku dniach zaczynają się zielenić i pachnieć. Bajka!

Nigdy nie mogłam pojąć, jak to jest, że wszystkie rośliny wyrastają z ziemi, a akurat to jedno - z waty. Wiele razy oglądałam zwykłą watę i szukałam na niej śladów tej rośliny - bezskutecznie. Rosła tylko na parapecie.

Dzisiaj postanowiłam wrócić do dawnego zwyczaju. Wiosna już za pasem, więc chce się nowalijek. Czegoś zielonego, świeżego, zdrowego. To, co zaczyna pojawiać się na straganach jest niekoniecznie zdrowe, a my JUŻ potrzebujemy dużej dawki wiosennych witamin.

Swoją drogą, nie wiem czy wiesz, że oczyszczony organizm znacznie lepiej przyjmuje i absorbuje nie tylko witaminy, ale też wszelkie niezbędne substancje odżywcze. (...)

Ale wróćmy do naszych wiosennych potrzeb. Cóż więc prostszego niż... rzeżucha? Wystarczy mokra lignina, tacka, trochę nasionek i wody - po 10 dniach masz swoją własną, ekologiczną plantację zdrowia. Okazuje się, że rzeżucha to nie tylko najzdrowsze, ale również najtańsze warzywo na świecie.


Dlaczego zatem warto uprawiać i jeść rzeżuchę?

• Przede wszystkim jest ekologiczna. Uprawiasz ją sam, na własnym parapecie. Po 10 dniach masz pełnię zdrowia bez nawozów, azotanów i innych polepszaczy. Nic tylko uciąć i wrzucić do sałatki lub na kanapkę.

• To prawdziwa bomba witaminowa. Zawiera mnóstwo witaminy C, naturalnego przeciwutleniacza, ale to nie wszystko.

• Rzeżucha jest również bogata w witaminę A (więc jest świetna na oczy), witaminy z grupy B, witaminę PP, która między innymi odpowiada za piękną skórę i cerę. Wystarczy zjeść dwie stołowe łyżeczki rzeżuchy, żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na te cenne witaminy.

• Poza witaminami, rzeżucha bogata jest również w minerały, a przede wszystkim w wapń, fosfor, żelazo, magnez, siarkę, chrom oraz jod.

• Przeciwdziała nowotworom, dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy. Chroni DNA naszych komórek przed działaniem szkodliwych wolnych rodników. Jest polecana szczególnie palaczom, ponieważ zawiera izotiocyjaniny, które pomagają zapobiegać rakowi płuc. To właśnie za ich sprawą rzeżucha ma tak ostry i wyrazisty smak.

• Wspomaga pracę trzustki, „oczyszcza” krew, pozytywnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci (zwalcza trądzik i łojotok), dezynfekuje drogi moczowe, pomaga usunąć toksyny, a nawet przyspiesza trawienie.

• W przeszłości, ze względu na zawartość jodu, rzeżucha była z powodzeniem stosowana jako lek przy chorobach tarczycy.

• Jako bomba witaminowa i minerałowa, rzeżucha jest świetnym dodatkiem na wiosnę (czyli teraz). Nie tylko pozwala wzmocnić organizm po zimie, ale również oczyszcza go z toksyn i innych produktów przemiany materii. Jeśli więc połączysz ją z TYMI ziarenkami, sukces murowany.

No dobrze, zdecydowałeś się na własną uprawę rzeżuchy, masz jak najlepsze chęci, po 10 dniach obserwujesz już całkiem dorodną „trawkę” i co teraz?

Przepisów na rzeżuchę jest naprawdę wiele. Możesz wrzucić ją po prostu na kanapkę, możesz zastosować jako dodatek do zupy czy innych potraw, a ja mam dla Ciebie przepis na świetną sałatkę. W sam raz na ten czas teraz, idealną do obiadu, a przy tym pyszną i zdrową.

Potrzebujesz:

• mały seler,
• 2 jabłka,
• 2 łyżki oliwy,
• sól,
• cukier,
• cytryna, (...)
• dużo rzeżuchy.

Surowego selera obierasz i kroisz w drobne słupki. Jabłka myjesz, obierasz  i kroisz w drobną kostkę. Do tego siekasz rzeżuchę. Wszystko razem mieszasz, doprawiasz oliwą, szczyptą soli, cukrem i papryką słodką, skrapiasz sokiem z cytryny - i gotowe.

Smacznego!

Dobrej niedzieli,
Ewelina



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz