poniedziałek, 24 kwietnia 2017

Ewelina: Tanio i bezglutenowo? Dobra (kasza) nasza!

 Ewelina Drela z Mapy Zdrowia pisze...

Witaj, 

Wiosna za pasem, krokusy i żonkile wychylają kolorowe główki spomiędzy kiełkujących źdźbeł trawy - czas wzrostu, zmian, porządków (...). Pewnie okna już wymyte, a mieszkanie wysprzątane?

Pamiętaj, regularne oczyszczanie organizmu jest również bardzo ważne. Jak na pewno wiesz - jeśli porządki robisz regularnie, nie trzeba się napracować za dużo. Jeśli jednak zapomnisz o tym - dużo wysiłku trzeba włożyć, żeby z powrotem doprowadzić organizm czy mieszkanie do porządku. (...)

Dziś tymczasem chciałabym przypomnieć Ci o najstarszej kaszy, jaką znamy - kaszy jaglanej. Ziarna prosa z których powstaje uprawiano już w Neolicie - to aż 4 tysiące lat temu. Nawet sobie nie wyobrażasz, jak dużo można z niej zrobić - to cudowne ziarna, z których możesz przygotować zarówno śniadanie, obiad, jak i kolację oraz deser.

Wszystko dzięki specyficznej konsystencji - kasza jaglana jest bardzo kleista. Jeśli chodzi o właściwości zdrowotne - przede wszystkim jest lekkostrawna. Może być stosowana przez osoby cierpiących na celiakię lub hashimoto, dla których wskazana jest dieta bezglutenowa.

Jest wspaniałym źródłem witamin i minerałów, żelaza, magnezu, potasu, a także wapnia i fosforu. Doskonała dla osób ograniczających lub niejedzących mięsa i nabiału - zawiera duże ilości witamin z grupy B (B1, B2, B6).

Z ciekawostek - kasza jaglana może być dobrym remedium na katar - dzięki swoim właściwościom antywirusowym zmniejsza stan zapalny, zawiera dużo antyoksydantów, czyli substancji neutralizujących wolne rodniki. Jaglanka jest zatem świetnym elementem diety antyrakowej.

Co ciekawego można przyrządzić z kaszy jaglanej? Jest wdzięcznym składnikiem kotletów bezmięsnych - ze względu na kleistą konsystencję.

Lekko rozgotowana kasza jaglana doskonale sprawdzi się jako spoiwo - można dodać wtedy do niej zeszkloną cebulę i dowolne, rozdrobnione warzywa, świeże lub suszone zioła, sól i pieprz, potem uformować kulki i kilka minut smażyć na oleju lub piec w piekarniku. Jeśli dodasz do tego iście sałaty, świeże, pokrojone warzywa i bułkę - masz pyszny, zdrowy, bezmięsny burger.

Zapomnij więc o nudnej suchej kaszy z mięsem i surówką- wystarczy puścić wodze kuchennej fantazji. Możesz też upiec jagielnik - odpowiednik sernika.


Inną, ciekawą formą deseru jest połączenie kaszy z bananem i masłem  orzechowym - taki deser można jeść na zimno i na ciepło.

Zdrowego dnia,
Ewelina


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz