poniedziałek, 19 czerwca 2017

Ewelina: Niby taki zwyczajny, a właściwości - NIEZWYKŁE




   Od Eweliny Dreli z Mapy Zdrowia:




Witaj,

Już pełnia wiosny, prawie lato, w sklepach pojawia się coraz więcej warzyw i owoców sezonowych. W końcu zdrowych, naszych polskich, nie egzotycznych... normalnych.

Mam nadzieję, że słyszałeś już o jarmużu. Ta niepozorna roślinka, zapomniana przez lata. przeżywa właśnie swój renesans. Tradycyjnie nazwana pasternakiem, należąca do rodziny kapust, ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. (...)

Jarmuż
Oczyść swój organizm, a wtedy więcej witamin, enzymów, minerałów i odżywczych składników z owoców, warzyw i zdrowych dań trafi do Twojego krwiobiegu.

Ale wróćmy do jarmużu. Przede wszystkim, podobnie jak brokuły, jest dosłownie skarbnicą sulforafanu, czyli bardzo silnego przeciwutleniacza. Dodatkowo jest bogaty w karotenoidy czyli grupę przeciwutleniaczy jak beta karoten, zeaksantynę, luteinę.

To właśnie dzięki nim, jarmużowi przypisywane są niesamowite właściwości antynowotworowe - szczególnie chroni on przed rakiem prostaty, jelita grubego i płuc.

Co więcej, ta kapusta zawiera ogrom witaminy K, która jest znana ze swoich niesamowitych właściwości hamowania rozwoju nowotworów takich jak rak piersi, jajników, okrężnicy, pęcherzyka żółciowego czy wątroby.

Jego głęboko zielone, pomarszczone liście są też wspaniałym źródłem chlorofilu, który - jak wiesz - oczyszcza krew nawet z największych trucizn i toksyn i także jest wspaniałym wrogiem nowotworów wszelkiej maści.

Jarmuż ma różne odmiany kolorystyczne - świadczą one o zawartości różnych związków, jednak chlorofilu jest w nim tak dużo, że jego zieleń przyćmiewa wszystkie inne kolory (nawet pomarańczowy barwnik karotenoidów).

Dodatkowo ta zielenina jest niezastąpionym sojusznikiem w walce o zdrowe serce - zawiera mnóstwo potasu, który pomaga udrożnić naczynia krwionośne.

Obniża przy tym ciśnienie, jeśli więc jesteś niskociśnieniowcem, spożywaj go raczej wieczorem, bo potas w nim zawarty może u Ciebie spowodować senność.

Co jest najważniejsze - powinno go się go spożywać na surowo lub gotować, najlepiej na parze, przez maksimum 3-4 minuty. Jeśli będzie dłużej poddany obróbce termicznej, podobnie jak brokuły straci swoje właściwości zdrowotne.

Można z niego przyrządzać także pyszne zielone soki, dodawać na surowo do koktajli, sałatek, surówek. Jeśli wolisz jeść go na ciepło, możesz także po podgrzaniu dania wrzucić w ostatniej chwili jarmuż i po 4 minutach już zdjąć z gazu i zachwycać się super zdrowym, ciepłym posiłkiem.

Dla poszukiwaczy alternatywnych przekąsek - chrupiące liście mogą zastąpić czipsy - surowe lub np. opieczone w piekarniku, z dodatkiem ulubionych ziół i soli himalajskiej staną się Twoją nową ulubioną przekąską.

Mam nadzieję, że zachęciłam Cię przynajmniej do spróbowania tej cudownej rośliny, której właściwości doceniane były już w starożytności.

Zdrowego dnia,
Ewelina


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz