poniedziałek, 17 lipca 2017

Ewelina: Cała prawda o jedzeniu w restauracjach!




Z Eweliną Drelą z Mapy Zdrowia idziemy do restauracji.




Witaj,

Jak się miewasz? Jak Ci mija lato? Zaplanowałeś już jakiś letni odpoczynek? Mam nadzieję, że deszczowe dni już na dobre przeminęły i niebawem będziemy znów cieszyć się pięknym słońcem i kojącą lekką bryzą.

Bez względu na to, czy na urlopie czy w domu, (...) przyda Ci się przecież zdrowie i dobre samopoczucie, prawda? (...)

Wraz z piękną pogodą powrócą na pewno grille, popołudniowe i weekendowe spotkania w gronie przyjaciół, wypady na pikniki i do miasta na obiad w restauracyjnym ogródku.

I tu zaczynają się schody - o ile na ogródkowo-działkowe domówki sam możesz przygotować pyszne zdrowe dania, o tyle wyjście na miasto dla początkujących adeptów zdrowego stylu życia oznacza często problem i nieprzyjemne rozczarowania.

Kiedy już odzyskujesz zdrowie, jesteś pełen energii i siły, witalności i słońca, chętnie na pewno spotkałbyś się z przyjaciółmi. No i tu się pojawia problem. Jak to zrobić żeby nie zaburzyć diety i zdrowego stylu życia, jaki przecież dopiero od niedawna Ci towarzyszy?

Po pierwsze, powiedz znajomym, rodzinie i przyjaciołom, że zmieniłeś odrobinę styl życia. Nie wstydź się swojej zmiany, bądź z niej dumny, pokaż swoim bliskim że można żyć i jeść inaczej. Na pewno wzbudzisz podziw i zyskasz poparcie osób, które przecież są Ci życzliwe.

Poszukaj w internecie na forach i facebookowych grupach restauracji, które oferują zdrowe jedzenie, sałatki lub koktajle. Nie musi to być specjalny lokal - na początek poszukaj takich, które zaoferują menu dobre zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich przyjaciół.

Z doświadczenia wiem, że kiedy już pozmieniasz dużo w swojej diecie, możesz się poczuć wyobcowany w towarzystwie. Nie przejmuj się, znajomi w końcu przyzwyczają się, a niebawem zaczną dopytywać o szczegóły, chcąc Cię wspierać. A może właśnie zainspirujesz ich do zmiany? (...)

Po pierwsze więc nie bój się wychodzić. Eksperymentuj, znajdź nowe fajne miejsca, poszukaj kawiarni, które oferują kawy z mlekiem roślinnym - zdziwisz się jak dużo ich jest.

Po drugie, przeglądaj też menu restauracji, które mają tradycyjne jedzenie i modyfikuj je. Wyobraź sobie, że moja siostra jako weganka zjadła ostatnio pyszną wegańską pizzę w popularnej sieciowej restauracji-pizzerii, która nie oferuje takiego dania.

Wystarczyło poprosić aby nie dodawano sera. Przejrzyj więc oferowaną ofertę dowolnej knajpki i zastanów się, czy na pewno nie ma tam „niczego zdrowego”? Często rezygnacja z tłustego sera lub sosu, a zamówienie dodatkowo po prostu oliwy, zmienia całkiem danie na bardzo zdrowe.

Nawet w popularnym fast-foodzie mają ogromne sałatki z kurczakiem - możesz poprosić aby mięso podano w osobnym pudełku i oddać znajomemu, który lubi takie jedzenie.

Uwierz mi na słowo - wszędzie da się zjeść zdrowo - wystarczy tylko odrobina chęci i inicjatywy. W miejscach z tradycyjną kuchnią niemal zawsze znajdziesz dania lekkie, jak naleśniki z warzywami lub twarogiem, bukiet sałat lub surówek, warzywa podawane na ciepło, ziemniaki gotowane, często także kaszę gryczaną, placki ziemniaczane.

Praktycznie w każdym szanującym się lokalu zamówisz też sałatkę jako danie główne lub zdrowe, warzywne zupy.

Po trzecie - możesz zawsze nosić ze sobą drobne dodatki, które wzbogacą dania jak np. prażony sezam, słonecznik lub pestki dyni (swoją drogą, warto taką mieszankę mieć zawsze w torebce, na wypadek nagłego głodu i braku zdrowych przekąsek).

Po prostu dosypiesz je sobie do tradycyjnej sałatki lub zupy, wzbogacając je o wspaniały aromat i mnóstwo pożytecznych wartości odżywczych.

Po czwarte - nie nastawiaj się na dania gotowe od razu zdrowe. Niestety, to jest jeszcze rzadkością. Kreatywnie komponuj swoje zamówienie i nie bój się zapytać kelnera o modyfikacje.

Problemy z „wychodzeniem na miasto zjeść” mają głównie osoby, które dopiero zaczynają przygodę ze zdrowym odżywianiem.

Pamiętaj, że nie ma powodu, aby rezygnować z życia towarzyskiego - na dłuższą metę to nie ma sensu, jeśli na poważnie myślisz o zdrowym życiu.

Przyzwyczaj się do tego, że prawdopodobnie nie zamówisz gotowego, w pełni zdrowego dania, jeśli nie wybierzesz się do wege knajpki lub baru sałatkowego. Pozwoli Ci to nastawić się pozytywnie i nie czuć rozczarowania, że „nic tu dla mnie nie mają”.

Po piąte - namów znajomych i rodzinę aby raz na jakiś czas zamówić dania w lokalu z samą zdrową żywnością. Ludzie boją się, że zdrowe jedzenie jest niesmaczne, suche i posiłki są katastrofą i karą - zmień ten stereotyp. Już na pewno wiesz, jak pyszne może być odpowiednio przyrządzone i przyprawione zdrowe jedzenie.

Nie wstydź się i nie bój wychodzić na miasto i jeść zdrowo. Im nas więcej tym restauracje chętniej restauracje i knajpy wprowadzą zdrowe dania do stałego menu.

Dobrego, zdrowego tygodnia Ci życzę,
Ewelina


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz