poniedziałek, 24 lipca 2017

Ewelina: Znakomite źródło białka o którym nie miałeś pojęcia!




Od Eweliny Dreli z Mapy Zdrowia




Witaj,

Mam nadzieję że wypoczywasz już na wakacjach lub urlopie i pijesz zdrowe koktajle bezalkoholowe z parasolką, opalając się na plaży.

Jednak wakacje to nie powód, żeby całkowicie zapominać o swoim zdrowiu. Kiedy odkładasz na bok diety i pozwalasz sobie czasem na mniej zdrowe jedzenie, pamiętaj, że (...) /trzeba oczyszczać/ Twój organizm z zalegających w jelitach toksycznych złogów. (...)

Bardzo często myślimy, że zdrowe białko to tylko mięso lub nabiał. Jednak okazuje się, że od czasu do czasu możesz zastąpić mięso i nabiał białkiem roślinnym.

Być może Cię to zdziwi ale rośliny mogą być znakomitym wręcz źródłem białka. Dziś zdradzę Ci parę sekretów, gdzie znajdziesz go najwięcej.

Na pewno wiesz, że kurczak zawiera dużo białka - jednak prawie na pewno nie wiedziałeś o tym, że czerwona soczewica zawiera go więcej. Podczas gdy pierś bez skóry zawiera w 100g 21,6 g białka, soczewica zawiera go aż 25,4 g na 100 g.

Zdziwiony? Warto poznawać nowe możliwości i urozmaicać swoją dietę.

Podobnie dużo białka zawierają inne rodzaje soczewicy, a także warzywa strączkowe jak groszek, fasola czy ciecierzyca. Jak je wprowadzić do diety w ciekawy i smaczny sposób?

Możesz na przykład przyrządzić pyszne pasty kanapkowe. Ugotuj cieciorkę namoczoną przez noc w wodzie z sodą oczyszczoną, na koniec gotowania dodaj odrobinę soli (wcześniej dodana sól spowoduje, że cieciorka będzie twarda), odsącz i zblenduj z odrobiną wody, oleju sezamowego i pasty sezamowej tahini. Dodaj odrobinę soku z cytryny, pieprz i sól do smaku. Gotowe!

Możesz też do gotowania obiadowej kaszy dodać soczewicę w proporcji pół na pół - moja ulubiona to zielona, ma taki pieprzny smak. Do tego surówka i obiad gotowy. Nie tylko zdrowy i w pełni pożywny, ale też szybki i łatwy w przygotowaniu.

Doskonałą wysokobiałkową przekąską są migdały. Zawierają one aż 20 g białka na 100 g. Nawet więcej bo aż do 25 g/100 g zawierają orzechy arachidowe.

Słyszałeś o kaszy quinoa? To złoto Inków - nie bez powodu tak się ta kaszę nazywa. Te wspaniałe ziarna zawierają w 100 gramach 14,5 g pełnowartościowego białka. To oznacza, że pozwala dostarczyć wszystkich niezbędnych aminokwasów egzogennych i dodatkowo są kopalnią różnych innych substancji odżywczych. Z tego powodu właśnie zalicza się do tzw. superfoods.

No właśnie, a ile właściwie na dobę powinno się tego białka spożywać? To zależy, oczywiście. jest to uzależnione od twojej masy ciała. Najłatwiej policzysz mnożąc współczynnik 0,8-1,5 g przez masę ciała. Tyle bowiem białka na kilogram ciała powinieneś sobie dostarczyć codziennie.

Jeśli natomiast jesteś umiarkowanie aktywny fizycznie, ilość ta zwiększa się do 1,2 g na każdy kg masy. Natomiast kulturyści i wyczynowcy mogą potrzebować nawet ponad 2 czy 3 g i więcej na kg ciała, zależnie od ilości masy mięśniowej i wykonywanego treningu.

Wszystko jest jak widzisz względne i zależy od wielu czynników. Nie należy zatem przesadzać ze zbędną redukcją niczego w diecie, w tym też białka. To, co najważniejsze to fakt, że możesz czasem zastąpić mięso białkiem roślinnym. Będzie zdrowo, pożywnie i lżej dla Twojego organizmu.

A jeśli dodatkowo będziesz pamiętać o TEJ JEDNEJ rzeczy /oczyszczaniu organizmu/ - zdrowie murowane!

Dobrej niedzieli,
Ewelina

1 komentarz: